Volkswagen
A Volkswagen konszern német autógyártó vállalat, egyike a legnagyobb autógyártó cégeknek a világon. A cégcsoporthoz tizenkét márka tartozik – a Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge, Scania és az MAN. A csoport legnagyobb piaca Kína, ahol külön leányvállalata működik Volkswagen Group China néven. 2011-ben a Volkswagen csoport összesen 9,265 millió autót adott el, mellyel a nemzetközi személygépkocsi-piacon 12,3%-os részesedést ért el.
A 2011. évi 200 milliárd eurós forgalmát tekintve az egyik legfontosabb európai iparvállalat.
Története
A Volkswagent 1937-ben alapította a nemzetiszocialista német kormány, eredetileg a Volkswagen Bogár gyártására. Adolf Hitler arra utasította az akkori fejlesztőket, élükön Ferdinand Porschével, hogy egy KdF-Wagent, egy „népautót” tervezzenek, mely olcsó, egyszerű , de minősége verhetetlen. A második világháború után 1945-ben az angol hadsereg vette át a lebombázott romokban lévő gyár irányítását. Elkezdődött újra a Bogár gyártása. 1948-ban a brit kormány visszaadta a gyárat teljes egészében a németeknek, akik a volt Opel elnökét, Heinrich Nordhoffot nevezték ki a gyár főnökének.
1960-ban a német kormány részvénytársasággá alakította a céget, részvényei megjelentek a német tőzsdén. 1985 júliusa óta ezeken az értékpapírokon Volkswagen AG-nek (Volkswagenwerk Aktien Gesellschaft) nevezik a társaságot. Ez volt az első jele a cég jövőbeli terveinek – növelni a globális befolyást a nemzetközi autópiacon, melyet más autóipari márkák fúziójában látott. A – Németország kivételével – mindenhol Volkswagen Csoportnak nevezett konszern jelenleg az egyik legnagyobb autógyártó a világon. 2005-ben több mint 5,2 millió járművet értékesített, világpiaci részesedése 9%-nál is nagyobb.
1998-ban 3 sport- és luxusautó gyártót is felvásárolt, az olasz Lamborghinit, a francia Bugattit, és az angol Bentleyt. A Bugatti Veyron bekerült a Guiness Rekordok könyvébe is, mint a világ leggyorsabb szériaautója. A Lamborghini gyártási mennyiségét is jelentősen növelni tudta.
2000-es évek
2005 októberében a Porsche 18,53%-os érdekeltséget szerzett a gyárban, melyet 2006 júliusában 25%-ra növelt. Még ugyanebben az évben 30,9%-osra nőtt, szakértők szerint ez a befektetés tökéletesen megfelelt a Porsche stratégiájának.
2009-ben aztán nagy fordulat következett. Eredetileg a Porsche szerette volna felvásárolni a Volkswagent, mely párharc hosszú éveken át zajlott a két gyártó közt, ám végül a Porschét integrálták a wolfsburgi Volkswagen konszernbe, a Volkswagen AG fokozatosan olvasztotta be a sportautó gyártót, kifizetve a Porsche hatalmas, több milliárd eurós tartozásainak nagy részét.
2010-ben 19,9%-os részesedést vásároltak a Suzukiban, mellyel a Suzuki legnagyobb részvényesévé váltak. A Suzuki a részvénycsomagot a 2015-ös és során visszavásárolta.
2012-ben felvásárolták az olasz Ducati sportmotorkerékpár gyártót is.
2015-ben az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA által robbant ki hatalmas botrány a konszern körül, amikor bejelentette: a Volkswagen az elmúlt hat évben úgy manipulálta dízel üzemű autóinak szoftverét, hogy a teszteken a kibocsátott nitrogén-dioxid mennyisége a határ alatt maradjon, normál üzemben azonban az autók emissziós értékei jóval a határérték fölött voltak.
Vezetőség
- 1945-1948 – Ivan Hirst
- 1948-1967 – Heinrich Nordhoff
- 1968-1971 – Kurt Lotz
- 1971-1975 – Rudolf Leiding
- 1975-1982 – Toni Schmücker
- 1982-1993 – Carl Hahn
- 1993-2002 – Ferdinand Piëch
- 2002-2006 – Bernd Pischetsrieder
- 2007-2015 – Martin Winterkorn
- 2015- – Matthias Müller
Márkák
A cég profilja jelenleg 13 különböző márkával bír:
- Audi
- Bentley
- Bugatti
- Lamborghini
- Porsche
- Ducati
- SEAT
- Škoda
- MAN
- Mobility on Demand
- Scania
- Volkswagen
- Volkswagen haszongépjárművek
További 5 márka volt a palettán, amelyeket ma már nem gyártanak:
- Auto Union (Az Auto Union jelét használja ma az Audi)
- DKW
- Horch
- NSU
- Wanderer
Teherautó- és kamionpiac
A Volkswagen a legnagyobb részesedésű tulajdonosa a Scania AB-nek, a világ egyik vezető teherautó és kamion gyártójával. 2007 márciusában ugyan csökkent minimálisan a részesedésük (20,03%-ról 16,5%) mégis ők birtokolják a szavazati jogok 33,4%-át (amelyből előtte 35,31%-ot birtokoltak.)
2006. október 4-én 15,1%-os érdekeltséget tudhatott sajátjának a szintén német MAN AG-ben, amely a Scaniahoz hasonlóan teherautókat és kamionokat gyárt. Később ezt a részesedést 29,9%-ra növelte. Eredetileg a Volkswagen terve volt, ezen a gépjárműpiacon összeolvassza a MAN-t, a Scaniat, és a Volkswagen haszongépjárműveit (melyek főképpen Brazíliában teljesítenek szolgálatot). Így – ha ez megtörténik – az előrejelzések szerint legalább 25,1%-os piaci részesedést szerezhetnek a teherautó- és kamionpiacon.
Lehetséges együttműködés a Protonnal
2007. január 26-án malajziai jelentések szerint a Volkswagen konszern és a Proton aláírt egy megállapodást, amely szerint a konszern megvásárolja a Proton cég személyautó részlegének 51%-át. Később kiderült, hogy ez nem így történt, de a tárgyalások még mindig folynak a két cég között. A Proton cég iránt erős érdeklődést mutat a General Motors is.
Befektetők
A konszern tulajdonosai 2013. december 31-i állapot szerint:
- 37,2% Porsche
- 10,6% Qatar Holding LLC, Doha
- 12,7% Alsó-Szászország állami tulajdona
- 39,5% tőzsdei részvényhányad
Volkswagen modellek
- Passat
- Arteon (2017-)
- Golf
- Jetta
- Vento
- Bora
- Lupo
- up!
- Polo
- Tiguan
- Touran
- Eos
- Scirocco
- Touareg
- Sharan
- Phaeton
- Fox
- Beetle
- Karmann Ghia
- New Beetle
- Caddy
- Santana
- Amarok
- Transporter
- Crafter
- Corrado
- Gol
- Saverio
- Caravelle
- Westfalia
- SP2
- Derby
- LT
- Routan
- Iltis
- CC
- Nardo
- Type 3
- Type 4
- Type 181
- Type 166