Mercedes-Benz
Mercedes-Benz a német luxus csúcsa
A Mercedes-Benz megszületésének története egészen 1909 -ig nyúlik vissza. Wilhelm Maybach a Daimler cég 1907-es elhagyását követően Zeppelin gróffal kezdett tárgyalni. Ennek eredményeként jött létre 1909-ben Bissingenben a léghajómotorok gyártására specializálódott Luftfahrzeug-Motoren-bau-GmbH. A műszaki igazgatói posztot Wilhelm Maybach fia, Karl kapta. A székhely 1912-ben Fridreichshafen lett, majd a társaság 1918-tól Maybach-Motorenbau-GmbH néven működött tovább. A háború után közúti gépjárművekhez készített motorokat, s úgy döntött, komplett személy gépkocsikat is fog konstruálni.
1922-ben született meg az első autó, a W3, melyet 1927-ben a W5, 1930-ban a W6 követett. 1924-től újra lehetővé vált a repülőgépmotorok gyártása is. 1929 augusztusában egy Zeppelin léghajó – öt darab Maybach aggregáttal a gyomrában – körberepülte a Földet.
Ekkorra készült a 12-es típusjelzésű gépkocsi, a világ első 12 hengeres erőforrással üzemelő személyjárműve. 1930-tól a Zeppelin nevet viselő autók büszkén hirdették a léghajókkal elért sikereket. A vevők azok a jómódú emberek voltak, akik hivalkodónak találták a Horch és a Mercedes-Benz termékeit, s elvből nem vásároltak brit vagy spanyol-francia luxusmodellt (Rolls-Royce-ot, Hispano-Suizát).
1941-ben a társaságnak át kellett állnia hadi termelésre. A háború okozta anyagi veszteségek miatt 1945 után nem tért vissza a luxusautók piacára, inkább hajókat, mozdonyokat látott el dízelhajtóművekkel, gázturbinákkal. 1966-ban egyesült a Daimler-Benz alvállalatával, a Mercedes-Benz Motorenbau GmbH-val. Így jött létre kettejükből a Maybach Mercedes-Benz Motorenbau GmbH, amely 1969-ben – a Daimler-Benznek a MAN-nal való együttműködése folytán – MTU (Motoren- und Turbinen-Union) Friedrichshafen GmbH-vá alakult át.
A Daimler és a Benz cég évtizedeken át egymás konkurenseként jelentette meg a szebbnél szebb gépkocsikat, bennük korszakalkotó műszaki megoldásokkal. Az egykor különálló márkák neve ma már összevont alakban (Mercedes-Benz) szerepel, így gyakran hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy annak idején Benznek nevezett járművek is léteztek, nemcsak Mercedesek.
A Mercedes névadó
Emil Jellinek (1853-1918), a diplomata-üzletember 1898-ban kezdett kereskedni Daimler típusokkal. 1900-ban a monacoi értékesítésről kötött a céggel szerződést, melyben benne foglaltatott, hogy a gépkocsik – Jellinek lánya után – a Mercedes, az új hajtóművek pedig a Daimler-Mercedes nevet fogják viselni. Az üzlet folyamatosan fejlődött. A Daimler 1902. szeptember 26-án levédte a Mercedes márkanevet. 1903-ban Jellinek megkapta a szükséges hivatali hozzájárulást, hogy magát Jellinek-Mercedesnek hívja.
A Mercedes logó
Bár a Mercedes logó fejlődése több mint 120 évet tartalmaz, életének nagy részét a mai jelvény - a háromszög-csillag, az autóipar egyik legismertebb logója képviseli.