Porsche
A Porsche SE, vagy csak Porsche egy német autógyártó cég, amit a Porsche család alapított 1931-ben. Két másik nagy cégben van érdekeltségük. Az egyik a Dr. Ing h.c. F Porsche AG, amit gyakran rövidítenek Porsche AG-nek is, a másik a Volkswagen AG.
A vállalat főhadiszállása Zuffenhausenben, Stuttgart külvárosi részében található. Itt jelenleg 911-et, Boxstert, Caymant és Cayenne terepjárókat gyártanak.
A Porsche gyártásának története
„Egyesült Vas- és Acélművek”, így nevezte Ferry Porsche és mintegy 200 dolgozója a Gmündben (Karintia) található egykori fűrészüzem fabarakkjait, ahova a II. világháború alatt (1944) apa és fia a Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG céget Stuttgart-Zuffenhausenből átköltöztette. Itt készült el 1948-ban az első Porsche, az 1. számú 356-os modell. A Porsche 356-ból 52 darabot állítottak össze Gmündben. 1949 nyarán egy tucat Porsche alkalmazott elkezdte a gyártás visszaköltöztetését Stuttgart-Zuffenhausenbe, a Reutter céghez albérletbe. Zuffenhausenban aztán tovább folytatódott a Porsche sikertörténete. 1950 elején elindult a Porsche 356 sorozatgyártása. Az év végéig 400 autót sikerült elkészíteni. A Porsche gyártása folyamatosan bővült. A Porsche 911 1963-as bevezetése mérföldkövet jelentett a Porsche fejlődésében.
1969 májusában a Schwieberdinger utcában lévő új, többszintes szerelőüzemmel jelentősen megnőtt az üzem területe. Ez 1988-ban tovább bővült a szerelőcsarnokkal szemben található karosszériagyártó üzem épületével.
A gyártástechnológiában is történtek változások az elmúlt 50 év során. A kézzel végzett sorozatgyártás helyét időközben egy korszerű és flexibilis gyár vette át. A német hetilap, a „Produktion” és a vezetési tanácsadó cég, az A. T. Kearney által adományozott „Év gyára, 1996” kitüntetést a zuffenhauseni gyár a kemény munka és az elkötelezettség elismeréseként kapta.
Ferry Porsche
Ferry Porsche a cégénél, amely a II. világháború ideje alatt Stuttgart-Zuffenhausenból az ausztriai Gmündbe (Karintia) költözött át, 1947-ben a megbízható munkatársai segítségével egy olyan sportautó építésébe kezdett, ami - saját szavaival élve - neki magának is tetszene. A kiindulási pontot az apja által kifejlesztett Volkswagen Bogár jelentette. Gmündben összesen 52 darabot készítettek a 356-os modellből (az 1. számút nem számítva), az összes többit 1950 után, Zuffenhausenban gyártották. Kezdetben a Porsche tervező és adminisztrációs részlegeit a Schwieberdinger utca 147. szám alatti két fabarakkban helyezték el. A karosszériák gyártását és az autók összeszerelését a Reutter karosszériaüzem tulajdonát képező épületben végezték, az utca túloldalán. A Porsche eredeti üzemrészeit, a mai I. gyáregységet, a háború után lefoglalták az amerikaiak, és azokat egészen 1956-ig nem lehetett újra használni.
A Porsche számára újabb mérföldkövet jelentett a motorok és autók összeszerelésének céljait szolgáló új épület felépítése 1953-ban. 1964-ben, röviddel a Porsche 911 bemutatása után, a Porsche átvette a Reutter gyárépületeit a karosszériagyártással együtt. A következő fontos lépést a háromszintes szerelőcsarnok (41-es épület) elkészülte jelentette 1969-ben, ami lehetővé tette a gyártókapacitás növelését. 1982-ben megkezdte működését az automatizált, magaspolcos raktár. Az új fényezőműhely 1986. tavaszi és a karosszériaüzem (V. Üzem) 1988-as elkészültével kialakult a jelenlegi épületstruktúra.
Karosszéria
A Porsche 356 modell karosszériáját kézzel készítették a Reutter karosszériaüzemben. Magát a karosszériaburkolatot a több részből összehegesztett alvázkeretre rögzítették rá. Az illesztéseket lágyforrasszal töltötték ki, ami igen fárasztó és időigényes eljárás volt, majd lecsiszolták. 1965-ben befejeződött a Porsche 356 gyártása. A végén már napi 25 karosszéria elkészítésénél tartottak.
1964-ben, a Porsche 911 modell bevezetésével, a Porsche szakított az addigi gyártási módszerekkel. Ettől kezdve a különböző szerkezeti egységeket előre összeszerelték, majd azok összehegesztésével vagy összecsavarozásával készült el a karosszéria.
1973-ban a Porsche volt az első az autógyártásban, amely galvanizált fémlemez paneleket hegesztett a karosszériára. Ez mérföldkövet jelentett az autó korrózióvédelme szempontjából.
A Porschénál üzembe állított első robot egy hegesztőrobot volt, mely a 911 modell hátsó futóművének kereszttartó csövén dolgozott. 1988 új korszakot nyitott a karosszériagyártás terén. Átadták az újonnan épített karosszériaüzemet, ahol az induláskor 15 robotot használtak. 1989 júliusában hagyta el az utolsó 911-es karosszéria a régi Reutter épületet.
A legújabb autógeneráció elindításával jelentősen megnőtt az automatizálás szintje, miközben a flexibilitás változatlan maradt. A gyártás modell-mix rendszerben történik, így a Boxster és a 911 modellek bármilyen sorrendben legyárthatók.
Fényezés
A Porsche autók fényezése a karosszéria íveltsége miatt már a kezdetektől fogva magas szintű szakmai tudást és óriási tapasztalatot igényelt. A gyártás növekedésével párhuzamosan, idővel újabb műhelyek váltak szükségessé, aminek köszönhetően 1969-ben új épületet emeltek, ez lett azután a fényezőműhely, vagyis a 40-es épület. 1975-ben a Porsche első gyártóként az egész karosszériát tűzihorganyzott acélból készítette el, ez jelentős mértékben javította a korrózióval szembeni védelmet. 1980-tól a Porsche 928-nál alkalmazni kezdték az alumínium részek (első csomagtértető, sárvédő és ajtók) fényezését.
1986 februárjában megkezdte működését az új karosszériafényező-műhely (40A épület), ahol bevezették a katódos merítőalapozási eljárást (KTL), és amely 1986 júliusától kezdett teljes kapacitással dolgozni. A régi fényezőműhelyt 1992-ig a műanyag kiegészítő alkatrészek festésére használták.
Az új fényezőműhely több területen is javulást eredményezett:
- A korrózióvédelem javulása a katódos merítőalapozási eljárásnak köszönhetően.
- Az oldószer-kibocsátás korlátozása a levegőtisztító-berendezésnek köszönhető.
- Robotok alkalmazása az alvázvédelmi feladatoknál.
- A lehetséges napi darabszám 140 karosszériára való növelése.
- Hővisszanyerés a keresztáramú hőcserélőnek köszönhetően.
1993 és 1995 között tovább növekedett az automatizálás szintje. A tömítési munkákhoz használt robotok hozzájárultak a hatékonyság növeléséhez, és egyben a munkahelyek humanizálásához. Különösen a környezetvédelemnek nőtt meg a jelentősége. 1992-től a Porsche áttért a vízbázisú festékek alkalmazására. 1997 óta a használt töltőréteg is vízbázisú.
A Porsche 1995-ben bevezette az oldószer-kibocsátás folyamatos ellenőrzését, és közjogi szerződést kötött Stuttgart városával a károsanyag- és a zajkibocsátás határértékeinek hosszú távú szabályozásáról.
Motorgyártás
A motorgyártás 1948-ban Gmündben (Karintia) a Porsche 356 számára készült négyhengeres boxermotorral kezdődött, ami egy továbbfejlesztett VW motor volt. Nem sokkal azután, hogy a Porsche cég 1950-ben visszatért Stuttgart-Zuffenhausenba, a motorgyártás 1953-ban átköltözött a külön erre a célra épített saját épületbe, a II. gyáregységbe.
1963-ban, a Porsche 911 bevezetésével elkezdődött az új hathengeres, karburátoros boxermotor első változatának gyártása. Ez volt az első motor a Porsche történelmében, amelyet szerelőszalagon állítottak össze. A termékkör bővítésével (1974: Porsche Turbo, 1977: Porsche 928, 1978: Porsche 924 Turbo stb.) szükségessé vált egy párhuzamos szerelősor. A műszaki innovációk, mint például a sűrítettlevegős és elektromos csavarozórendszer, fokozatosan hozzájárultak a gyártási folyamatok tökéletesítéséhez.
1985-ben a Porsche 924 S/944 modellek iránt megnőtt kereslet jelentős növekedést idézett elő a gyártási mennyiségben. Ettől az időponttól kezdve - rövid megszakításoktól eltekintve - két műszakban folyik a motorok összeszerelése.
Az 1993-as év újabb mérföldkövet jelentett. Az alapjaiban átdolgozott 911 modell (fejlesztési szám: 993) gyártásának elindításával a motorgyártás átkerült egy folyamatosan mozgó szerelőszalagra.
A motor próbapadon végzett próbajáratása (meleg- vagy hidegteszt) a motorgyártás változatlan jellemzője maradt az évek során. Az eddig készült összes Porsche motor átesett ezen a megbízható eljáráson.
Kárpitozás
A kárpitosműhely eredetileg a Reutter cég karosszériaüzemének közvetlen szomszédságában működött. Itt készültek a Porsche 356 számára az első és hátsó ülések, a lehajtható vászontető, valamint a belső kárpitozás. A Porsche 356 sorozat kifutásával az ülések gyártását átadták a Recaro cégnek. Minthogy ettől kezdve a Porsche 911-et kizárólag kupé formában gyártották, a lehajtható vászontetők gyártását is beszüntették. 1969-ben a kárpitos részleg átkerült az újonnan épített összeszerelő üzembe. Azóta a kárpitozásnál a bőr egyre nagyobb arányú felhasználása figyelhető meg, és ez a tendencia a napjainkban is folytatódik.
Az autógyártási kapacitás bővülése szükségessé tette, hogy a kárpitosműhelyt áttelepítsék a korábban a motorok összeszerelésére használt épületbe. 1982 után a kárpitozással foglalkozó összes területet egy helyre vonták össze, és a magaspolcos raktár épületében helyezték el.
A 911 Cabriolet és a Targa modellek számára újra elkezdték a lehajtható vászontetők gyártását. Ezt azonban a Porsche Boxster 1996-os bevezetésekor részben, majd 1997-ben, az új Porsche 911 megérkezésekor teljes egészében átadták a DaimlerChrysler céggel közösen tulajdonolt leányvállalatnak.
A számtalan műszaki innováció ellenére, mint például az 1980-as évek végétől használt automata varrógép, vagy a ragasztó felvitele permetezéssel, a kárpitos részleget mind a mai napig a kézművesmunka jellemzi. Ezt jól tükrözi az alkalmazottak számának alakulása, amely az 1950-es évek közepétől napjainkig 60 főről 250 főre növekedett.
Összeszerelés
Az 1950-es években a Porsche 356 karosszériáját a Reutter gyárban állították össze és fényezték, majd azt az ablakokkal és a belső berendezésekkel együtt adták át. Ezt követően a Porsche elvégezte a motor és a futómű beépítését. 1964-ben a Porsche megvásárolta a Reutter karosszériaüzemét. Ezzel a Porschénak először került a tulajdonába egy teljes, önálló autógyár.
1969-ben az autó összeszerelés átköltözött a Schwieberdinger utcában található, újonnan épített, többemeletes épületbe. Ekkoriban a belső szerelvények beszerelését a második emeleten, míg a motor beépítését és a futómű rögzítését az első emeleten végezték el.
1979-ben, a Porsche 928 gyártásánál működésbe állt a második gyártószalag.
Ez volt az első alkalom, amikor a futómű beépítésénél függesztőrendszert használtak, amit azután rövid idővel később a Porsche 911 összeszerelésénél is átvettek. Az 1980-as évek elején, a Porsche a második emeleten a görgőlábas targoncák használatára váltott át. Az összeszerelést továbbra is álló autónál végezték, de az egyes ciklusok végén az autók az adott gyártási műveleten belül automatikusan továbbmozogtak. Ezzel párhuzamosan a Porschénál tovább fejlődött a gyártási technológia, ennek megfelelően a Boxster és 911 modelleket napjainkban együtt, egy modell-mix rendszerben, folyamatosan haladó szerelőszalagon szerelik össze.
1987 óta a korábban a főüzemben hegesztett karosszériákat egy hídon keresztül az újonnan épített karosszériaüzemből a fényezőműhelybe, majd onnan a szerelőcsarnokba viszik át.
Porsche Design
A Porsche Design a Porsche által létrehozott tervező csoport, amely nem csak az autók számára, hanem a közélet számára is készít terveket. Terveznek cipőket, konyhákat, fürdőszobát, épületeket.
Kronológiai áttekintés
Korai évek
1900
Bemutatják a Lohner-Porsche elektromos meghajtású gépkocsit a párizsi világkiállításon. A fiatal mérnök és próbapilóta Ferdinand Porsche által tervezett, kerékagymotorokkal ellátott járművek világhírűvé tették a Porsche nevet.
1928
Technikai igazgatóként és vezetőségi tagként a Daimler-nél, F. Porsche többek között kifejlesztette a legendás Mercedes SS és SSK kompresszoros sportautót.
1931-1933
Ferdinand Porsche létrehozza a Porsche tervezőirodát Stuttgartban. Ezzel letette a mai Dr.Ing.h.c.F.Porsche RT-nek az alapkövét. Később az NSU' megbízásából létrejön a Volkswagen előhírnökének tekintett 32-es típus.
1936-1938
1936 tavaszán megkezdődnek a próbautak az első VW prototípusokkal. 1938-ban Ferdinand Porsche vezetése alatt felépítik Wolfsburgban az első gyártócsarnokokat a Volkswagen számára. A 60-as típus elérte végső formáját és megérett a sorozatgyártásra. A második világháború azonban megelőzi ennek a megvalósítását. A 60-as típus alapján megtervezik a nyitott terepjárót. Majd csak 1946-ban, a háború vége után kezdik el a Volkswagen sorozatgyártását.
1947-1948
Ifj. Ferdinand (Ferry) Porsche irányítása alatt megszületik Gmündben, Ausztriában egy Grand-Prix versenyautó a Cisitalia számára. 1944-ben kiköltöztették Stuttgartból a tervezőirodát. 1948-ban Ferry Porsche irányításával megvalósítanak egy Volkswagen alkatrészek alapján tervezett sportkocsit: a 356-os modellt.
1950-es évek
1950-53
Új fejezet kezdődik a Porsche történetében. A Reuter autóváz-gyártó műhelye által kiadott helyiségeket berendezik a gyártáshoz szükséges gépekkel. A Porsche önálló gépjárműgyárrá növi ki magát.
1951-ben idősebb Ferdinand Porsche professzor 75. életévében meghal. Ugyanebben az évben szerzi meg első nemzetközi versenygyőzelmét a 356-os Porsche: az 1100 cm³-ig terjedő kategóriában a Le Mans-i 24 órás versenyen való győzelmével.
1953-56
A „Fuhrmann-motorok” bemutatása az 550-es Spyder Porsché-hoz: 1,5 liter négyhengeres, négy vezérműtengelyes, 110 LE.
Az 550-es Spyder Porsche bemutatása után két évre, a társaság 25. évfordulóján a 10 000. számú 356-os Porsche is elhagyta a gyár kapuját. Eddig a pillanatig már 400 versenyen szerzett győzelmet mondhat magáénak a Porsche.
1958
Tíz évvel a 356-os bemutatója után már több mint 25 000 gépkocsi hagyta el a gyár kapuját. Az 1965-ig előrebecsült adatok szerint, ha a gyártás ilyen ütemben halad, akkor ez a szám akár a 77 361-et is elérheti.
1960-as évek
1961-64
A hátul zárt, ajtókkal ellátott autóval megkezdődik a kivitelezése egy új, hathengeres motorral felszerelt Porschénak. Az autó karosszériatervezője Ferdinand Alexander Porsche, Ferry Porsche fia.
Két évvel később mutaták be először a 911-es Porschét a frankfurti IAA-n (Nemzetközi Autókiállításon). A léghűtéses boxer farmotor alapelképzelést 1997-ig használják.
1964-ben elkezdik gyártani a 911-es Porschét.
1970-es évek
1970-77
Az előző évben, a nyilvánosság előtt először Genfben bemutatott 917-es Porsche (4,5 literes, 12 hengeres boxermotorral) világszerte teljes győzelmet mondhat a magáénak, nem hagyva ki egyetlen versenyen való részvételt sem. Végül a Márka Világbajnokaként és a Hosszútáv Világbajnokaként zárja az évet az 1970-es évet.
Ferry Porsche felügyelőtanácsi elnöklete alatt a Porschét részvénytársasággá alakítják át.
A turbómotoros autók korszakát a Porsche 911-es indította el, mikor 1974-ben bemutatták az új típust.
A Porsche 924-es az első orrmotoros Porsche (elöl van a motor, hátul a sebességváltó és a kiegyenlítőmű.). Nem sokkal a 924-es után érkezik a 928-as, amit nagy Porschénak is szokás nevezni, nem véletlenül, hiszen egy V8-as, könnyűfémből készült motorral van felszerelve. Napjainkig az első sportautó, amelyet „az év autójá”-nak választottak meg.
1980-as évek
1982-89
Ebben az évtizedben adták ki minden idők legsikeresebb versenyautójának, a 956-os Porschét.
Nem sokkal később megjelent az új 911-es Carrera bemutatója.
1990-es évek
A '90-es évek elején a Porsche csőd közeli állapotba került. Mivel a gyár híresen jó kárpitokat készített, és szép belsőket tervezett, a Mercedes-Benz megbízta, hogy a G osztály belsejét ők tervezzék, és készítsék. Ettől a pillanattól kezdve alkalmaznak a G osztályokban átdolgozott E osztály belsőteret.
1993-97
Az első Boxster-tervrajz bemutatója a detroiti autószalonban. A szintén új 911-es Carrera bemutatója az IAA Nemzetközi Autókiállításon.
Bemutatják az új, biturbó motorral szerelt 911-es turbo modellt, mint első, sorozatban gyártott gépkocsit kínálják OBD II-vel, üreges küllős kerekekkel (Porsche-szabadalom).
Két évvel a biturbós 911-es után piacra dobják a három és fél évig tartó fejlesztés után az új, középmotoros Roadster típusból kidolgozott Porsche Boxstert.
Modellek
Traktorok
- Porsche Type 110
- Porsche AP Series
- Porsche Junior
- Porsche Standard
- Porsche Super
- Porsche Master
- Porsche 312
- Porsche 108F
- Porsche R22
- Porsche AP16
Sportkocsik
- 64
- 360 Cisitalia
- 550 Spyder
- 718
- 787
- 804
- 904
- 906
- 907
- 908
- 909 Bergspyder
- 910
- 911
- 914
- 917
- 934
- 935
- 936
- 924
- 944
- 956
- 959
- 961
- 962
- Porsche-March 89P
- WSC-95/LMP1-98
- LMP2000
- Porsche 918 Spyder
Prototípusok
- Porsche 114
- Porsche 356/1
- Porsche 695
- Porsche 901
- Porsche 916
- Porsche 959 Prototype
- Porsche 942
- Porsche 969
- Porsche Panamericana
- Porsche 989
- Porsche Varrera
- Porsche Boxster Concept
- Porsche Carrera GT Concept
- Porsche E2
- Porsche Martel design