Saab
A SAAB AB egy svédországi központú védelmi, repülőgép- és gépkocsigyártó társaság, melyet 1937-ben alapítottak, Trollhättanban. A neve egy mozaikszó, a "Svenska Aeroplan Aktiebolaget" -ből összerakva (IPA:[sv'en:ska 'aeropla:n 'ak:tsjebo:la:get]) (fordítása: Svéd Repülőgép(gyártó) rt.), leírva "SAAB". 1939-ben egyesült a linköpingi székhelyű ASJA-val, és a központ Linköping-be került. A '90-es években, a tulajdonos körüli változások során a cég neve SAAB AB lett.
Az eredetileg repülőgépeket gyártó cég új utakat próbált keresni az üzletágak változatosabbá tételére, és a 40-es évek végén gépkocsikat kezdett gyártani. A gépkocsigyártó részleg székhelye Trollhättan lett. Az első típust 1947. június 10-én mutatták be, ez a 92001-es volt. A társaság hamar ismertté vált biztonságos és megbízható autóiról, emlékezetes versenytörténelméről.
Az 1950-es évek végén a SAAB belépett a számítógéppiacra, a DataSAAB-bal.
1969-ben egyesült a teherautókat gyártó Scania-Vabis-szal, 1969-1995 között a cég neve SAAB-Scania AB.
1990-ben a General Motors megvette a gépkocsigyártó részleg 51%-át, a Saab Automobile-t, egy évtizeddel később pedig a többit is.
Tulajdon
1998 óta a brit BAE Systems űrtársaság a legnagyobb részvényes a Saab-ban, miután 35% részvényi tulajdonjogot szerzett az Investor AB-től a jogelőd British Aerospace-en keresztül. 2005 januárban a BAE 20%-ra csökkentette a részvényállományát. Az Investor AB megtartotta a részvények 20%-át.
Gépkocsik
A megbízható, biztonságos és környezetbarát autóiról volt ismert. A két legfőbb típus a SAAB 95, és a SAAB 93, mindkét típusnál megtalálhatók bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyaggal is hajtható BioPower motorok.
Válság, majd csőd az autógyártásban
2009 elején a General Motors elkezdte leépíteni a konszernt, ennek hatására - mivel a gyár leginkább csak veszteséget termelt - eladásra bocsátották. Később, szinte biztos volt a megszüntetése, de az utolsó pillanatban a holland Spyker Cars ajánlatot tett, és összesen 74 millió dollárért cserébe meg is vásárolta a márkát, így megmentve az autógyárat. 2011 áprilisában ismét válságba került a márka, melynek során leállt a gyártás, fizetési problémák miatt. Tárgyalásokat kezdett a kínai Hawtai Motorral, célja a márka 30 százalékának eladása lett volna, de a kínai befektető visszalépett. Végül több, sikertelen kínai és orosz befektetési kísérlet után, 2011. december 19-én feladta a küzdelmet, és végleg csődöt jelentett.
A jövője
Hosszú és alapos kiválasztási folyamat eredményeként 2012. június 13-án bejelentették, hogy új tulajdonos veszi át az autógyártót. Az új tulajdonos a National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) nevű svéd cég, melyet egy japán és hongkongi befektetőkből álló nemzetközi konzorcium alapított annak céljából, hogy megvásárolja a cég vagyonelemeit és prémium kategóriás elektromos autókat fejlesszen és gyártson Saab márkanév alatt a svédországi Trollhättanban lévő gyárban. A NEVS 2013 végén tervezi elindítani az első új modell gyártását, melyet a vadonatúj PhoeniX platformra épülő számos egyéb, különböző méretű elektromos meghajtású modell kifejlesztése követ majd. Néhány éven belül a NEVS a maximális, évi 200.000 db-os kapacitásra kívánja felfuttatni a trollhättani gyár termelését.