SEAT autó

SEAT

Publikálva: Kategóriák: autómárkák

SEAT

A SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo, magyarul: „Spanyol Személygépkocsi Társaság”) egy spanyol gépkocsimárka, amelyet 1950-ben alapítottak a Fiattal együttműködésben. 1986 óta a Volkswagen csoport leányvállalata. A gyár telephelye Martorellben található, amely Barcelonától 35 km-re fekszik.

Története

Időrendben

  • 1950. május 9-én megalakult a Sociedad Española de Automóviles de Turismo S.A., a SEAT. 51%-ban a Spanyol Nemzeti Ipari Intézet, 42%-ban 6 bank és 7%-ban Fiat voltak az alapító tagok.
  • 1951. Megépül a Zona Franca, a SEAT gyára 20 hektáron fekszik, Barcelonában.
  • 1953. Legördült az első SEAT, egy 1400-as modell. Naponta 5 autó készül, és 925 ember dolgozik a SEAT-nál.
  • 1955. május 5-én hivatalosan megnyitják a közel 200 000 négyzetméteren fekvő gyárat. Már 7.000 SEAT fut az utakon.
  • 1956. Elérte első célját, egy éven belül legyártott 10 000 gépkocsit.
  • 1961. 36.000 autó készül egy év alatt.
  • 1964. június 29-én Madridban megnyílik a SEAT új központi irodája. Közel 10 000-en dolgoznak a SEAT-nál. Naponta 300 autó készül. Ezzel a legnagyobb európai autógyártó.
  • 1966. Elkészült az 500 000. autó.
  • 1969. Legördült a gyártósorról az 1 000 000. egy sárga 124-es.

A 70-es évek

  • 1971. A SEAT Spanyolország legnagyobb ipari vállalata. 55.000 autót értékesítenek külföldön. Elkészül az egy üléses Formula 1430-as versenyautó.
  • 1974. Elkészült a 2 000 000. autó.
  • 1980 májusában a Fiat úgy dönt, hogy megszakítja a SEAT-tal meglévő vállalati kapcsolatát. Ezzel a döntéssel a 30 éves FIAT-SEAT együttműködés megszűnik.
  • 1981. A Fiat eladja a Spanyol Ipari Minisztériumnak a részvényeit. A vállalat új stratégiát követ, saját maga tervezi autóit, neveiket spanyol városok - Ronda, Ibiza, Málaga és Marbella- adják.
  • 1982. Új arculatot kap a cég. Szeptember 30-án ipari és kereskedelmi együttműködésről szóló szerződést ír alá a SEAT S.A. a Volkswagen AG-val. A SEAT forgalmazza Spanyolországban a Volkswagen és Audi márkákat, amelyeket részben importál és részben helyben gyárt le.
  • 1983. Legyártják az 5 000 000. SEAT-ot. Elkezdődik a Zona Franca gyárában a VW Passat gyártása.
  • 1986. Június 1-jén a Volkswagen megveszi a SEAT 51%-át, ezzel a SEAT a Volkswagen csoport harmadik márkájává válik. December 23-ára 75%-os részvényese a Volkswagen a SEAT-nak.

A 90-es évek

  • 1990. Decemberben a Volkswagen a hátralevő részvényeket is megveszi, és így 99,99%-ban tulajdonosa lett a SEAT-nak.
  • 1992. A SEAT az egyik fő szponzor a XXV. nyári olimpiai játékokon Barcelonában.
  • 1993. Márciusban bemutatták az új Ibizát, amelyből naponta 530 darab készül. Év végén bemutatták a Cordobát.
  • 1994. augusztusában a Toledo gyártósorát Martorellbe viszik át. Hivatalosan bemutatják a 2.0 literes 16 szelepes Toledót, és az 1.8 literes 16 szelepes Ibizát.
  • 1995. A Genfi Autószalonon bemutatták az egyterűjét, az Alhambrát. Májusban indultak Brazíliába az első Cordobák. Szeptember 26-án Fülöp trónörökös adja át a 10.000.000. SEAT-ot.
  • 1997. A gyár 402 671 gépkocsi gyártásával történelmi eredményt ér el, az ezredfordulóra 500.000 darab gyártását tűzi ki célul. Termelékenysége 60 gépkocsi/dolgozó, naponta 2050 gépkocsit gyárt, tehát átlagosan 43 másodpercenként készül egy új autó.
  • 1998. A Párizsi Autószalonon bemutatja az új Toledót, amely teljesen új külsővel, megváltozott karakterrel jelentkezik.

A 2000-es évek

  • 2000. A Genfi Autószalonon a nagyközönség megismerkedhetett a Salsa nevezetű koncepcióautóval, amely Walter de Silva tervező keze munkája. A kocsi új távlatot nyit a tervezésben. A 250 LE-s, tiptronic váltóval szerelt jármű külső megjelenése a jövőt tükrözi. 2000 tavaszán mutattuk be a Leónt, amely azóta sikert sikerre halmoz.
  • 2001. Bevezették a SEAT auto emoción szlogent hazánkban is.
  • 2002. Október 10-én ünnepli a 10 éves magyarországi fennállását.
  • 2003. Januárban Magyarországon is bemutatkozik az új Cordoba. Márciusban Genfben debütál az új Ibiza Cupra R és az a 250 LE-s Toledo, amellyel az Európai Túrabajnokságon áll rajthoz. A 60. Frankfurti Autókiállításon mutatkozik be a Altea prototípusa. Az első modellje november közepén ünnepeli 50. születésnapját.
  • 2004. Walter Maria de’Silva az Audi márkacsoport vezető tervezője megnyitja a ’Konzept Design München’ tervező stúdiót, ahol kreatív koncepciókat dolgoznak ki az Audi márka csoport számára. A Genfi Autószalonon bemutatkozik a nagyközönségnek a Altea mindössze öt hónappal a prototípus debütálását követően. Májusban debütál a Toledo prototípusa a Madridi Autókiállításon.

2005 után

  • 2005. Májusban átadják az 50 000. Magyarországon értékesített SEAT-ot. Júniusban a nemzetközi sajtónak bemutatkozik az új León, mely itthon szeptemberben debütál. A 2005-ös év legkedveltebb modellje az Ibiza Magyarországon.
  • 2006. Márciusban Magyarországon is debütál az új Ibiza. Júniusban bemutatkozik a León FR, majd decemberben a 240 lóerős León Cupra. Októberben már megismerheti a nemzetközi sajtó az Altea XL modellt, amely Magyarországra 2007. februárjában érkezik. A modellek 2006-ban is halmozták a díjakat, ebben elsősorban a León járt az élen több kitüntetéssel.
  • 2007. A spanyol márka Shakira Oral Fixation európai turnéjának kiemelt támogatójaként Magyarországon 100 darabos limitált szériát dob piacra Ibiza FEVER néven. Februárban Magyarországon is bemutatkozik az új SEAT Altea XL. A tavaly év végi nemzetközi bemutatót követően Magyarországra is megérkezik a legerősebb SEAT, a 240 lóerős León Cupra.
  • 2008. A martorelli gyára február 22-én ünnepelte működésének 15. évét. Áprilisban mutatkozott be a nemzetközi sajtó számára, majd júliusban hazánkba is megérkezik az ötajtós Ibiza, amely az Euro NCAP töréstesztjén 5-csillagos minősítést szerez. Júniusban a spanyol autógyártó bemutatja a háromajtós Ibiza SportCoupé modellt illetve nyilvánosságra hozza, hogy a 2009-ben piacra kerülő, B-szegmensben vetélkedő limuzinja EXEO néven kapható majd.
  • 2009. A SEAT a válságot követő évben, minden nehézség ellenére nyereséggel folytathatta alaptevékenységét. Bevezetik az új SEAT Exeo Limousine-t valamint a kombi-változat Exeo ST-t. Mindezt a legsportosabb Ibizák (FR, Cupra és Bocanegra), valamint az újszerű imázzsal megjelent, látványos León FR, Cupra és Cupra R verziók egészítették ki. Mindemellett számos modell kínálata újabb motorváltozatokkal bővült.

2010-után

  • 2010. Ebben az évben ünnepelte a SEAT fennállásának 60. évfordulóját. A SEAT és az UEFA Európa Liga közötti sikeres partneri együttműködés a 2010/2011-es labdarúgó szezonban is folytatódik. Emellett a 2010-es León-Európa-kupa már a harmadik szezon volt a sorozat történelmében. 2010. május 22-én vette kezdetét Monzában, és szeptember 19-én Valenciában zárult és ismét magyar versenyző szerezte meg a bajnoki címet. Michelisz Norbert 2009-es sikere után a 2010-es sorozatot Wéber Gábor nyerte meg. 15 év után ebben az évben visszatért a megújult Alhambra, az egyterűje, amelynek itthon novemberben kezdték meg az értékesítését.
  • 2011. Jubilált a SEAT magyarországi importőre, a márka 1992-es hazai indulása óta 20 000 Ibiza talált gazdára. Az Ibiza a márka kínálatának legnépszerűbb tagja hazánkban, 1992 óta a márka eladásainak 27%-át a típus tette ki. A kisautó kategóriában megszületett a Mii, de hazánkban azonban ez a modell nem került bevezetésre.
  • 2012. májusában az Ibiza ráncfelvarráson, úgynevezett Faceliften esett át. Tavasszal a genfi Autószalonon bemutatták az új Toledót, a szeptemberi párizsi Autókiállításon pedig a megújult Leónnal is megismerkedhetett a közönség.
  • 2013. Hazánkban is megkezdődik az új León és Toledo értékesítése. A martorelli gyártóüzem hivatalos megnyitásának 20. évfordulóját ünnepli.

Szponzorációk

A SEAT számos jelentős nemzetközi sporteseménynek volt már kiemelt támogatója, mint például:

  • UEFA Európa-liga
  • SEAT León-Európa-kupa
  • 1992. évi barcelonai olimpiai játékok

Magyarországon is elsősorban sportolókat és sportcsapatokat szponzorál a márka. Közéjük tartozik két olimpikonunk; Cseh László és Kovács Katalin.

Logó evolúció

A SEAT 2012. szeptember 28-án bemutatta megújult márkalogóját a Párizsi Autószalonon, ahol az új SEAT León modelljével egyidejűleg a márka új vállalati arculata is világpremierjét ünnepelte.

„A fejlődésének újabb szakaszához érkezvén bemutatjuk új márkaemblémánkat, amely hűen tükrözi a márka összes jellegzetes erényét: letisztult, egyszerű design és precíz, minőségi technikák” – mondta James Muir.

Az új logó újabb jelentős lépés a márkaimázsának megújulása útján, immár összhangba hozva a vállalati arculatot a márka alapvető karakterével, s hűen szimbolizálva annak hat fő erényét: stílusos dizájn, dinamizmus, fiatalos szellemiség, gazdaságosság, megbízhatóság és sokak számára elérhető árszint.

Szlogenek

  • 2000. - SEAT - auto emoción

Tűz és temperamentum, meg egy csipetnyi szenvedély - sportossággal fűszerezve. Egyszerre testesíti meg a latinos temperamentumot, a szívdobogtató designt és a vérpezsdítő sportosságot. Mindemellett megbízhatóságához sem férhet kétség, felépítésében a legmodernebb technológia és az autógyártás legkiválóbb szakemberei működtek közre.

  • 2012. - ENJOYNEERING - Ahol az érzelem találkozik a technológiával

A SEAT új szlogenje egy szóban egyesíti mindazt, amit a márka képvisel. Az ENJOYNEERINGben megnyilvánul a márka jövőképe, kultúrájának alappillérei. Az élet ráció és emóció egyensúlya, a SEAT minden modellje ezt a harmóniát tükrözi. A spanyol kreativitásnak és dinamizmusnak a kiemelkedő, német mérnöki szaktudás ad formát. Tartalomban a forma, értelmet nyer a dizájn, a precíziós technológiát életre kelti a lendület és állandó megújulás. A SEAT márka legfőbb értékei így a dinamizmus mellett a megbízhatóság.

 

Forrrás: Wikipedia