Peugeot

Peugeot

Publikálva: Kategóriák: autómárkák, francia autómárkák

Peugeot

A Peugeot Franciaország egyik autógyártó cége. A PSA Peugeot Citroën tagja.

Története

Az Peugeot cég története Jean-Pierre Peugeot-val kezdődött, aki textilipari tevékenységbe kezdett. Munkája eredményeként fiaira, Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot-ra egy kelmefestő műhelyt, egy olajüzemet és egy malmot hagyott. A két fiú 1810 körül átalakította a Montbéliard melletti malmot, és hengerelt acél gyártásába fogott. A cég eleinte rugókat, fűrészlapokat, kéziszerszámokat, valamint kávédarálókat és női szoknyaabroncsokat készített.

1885-ben fordulat állt be a cég profiljában: megjelent a járműipar. Az alapító fiai irányításával 1886-ban kerékpárgyártásba kezdtek. A cég által gyártott kerékpárok igen változatos formájúak voltak. A kezdeti modell első kereke 1,36 m, hátsó kereke 0,40 m átmérőjű volt. A későbbi modellek egyre jobban hasonlítottak mai társaikra. A kétszemélyes tricikli kényelmes közlekedési eszköz volt, melyen az utasok egymás mellett ültek.

A cég az 1889-es Párizsi Világkiállításon mutatta be a Serpollet gőzmotoros, kétszemélyes triciklit. 1890-ben már az első négykerekű autó is elkészült: ez volt a Type 2, amelyet már nem gőzzel, hanem gázolajjal működtettek. Lille-ben alapított új üzemet Automobiles Peugeot néven, ahol 1899-ben több mint 300, majd a következő évben 500 autó készült.

1900-as évek

1904-ben a Párizsi Autószalonon mutatták be az új egyhengeres Bébi-Peugeot-t; amely igazi népautó lett. Közben a testvérek fiai is autógyártásba kezdtek; az ő emblémájuk volt a jellegzetes oroszlán. A cégek aztán összeolvadtak, és 1913-ra minden második francia autó tőlük származott. A termelés 1923-ban haladta meg először a 10 000 darabot.

Az 1929-ben megjelent Peugeot 201 volt az első olyan autó, amelyet a ma is használt típusszámozással láttak el. Ez lett a cég első sorozatgyártásban gyártott modellje. A második világháború után viszonylag hamar elkészült az egymilliomodik autójuk is.

A 403-mal kezdődött a Peugeot és a Pininfarina együttműködése. 1967-ben a Peugeot felvásárolta a Citroën részvényeinek a 90%-át. Ezzel alakult meg a PSA Peugeot-Citroën holding.

1983-ban jelent meg a 205, amelyet 1998-ban követett a sikeres elődhöz fogható 206-os modell. A 205-ből több mint ötmillió, a 206-ból pedig több mint hat és félmillió példány készült. A siker hatására a cég nemzetközi gyártókapacitásainak bővítésébe kezdett, és a brazíliai Rio de Janeiro állam Porto Real városában új üzemet indított be 2010-ben.

1993-ban Európa szerte megkezdődött a 306 forgalmazása, amely a sikeres elődöt a 309-et váltotta fel.

Az új évezred első modellje, a 607 volt. A cég a 2010-es években a versenytársakhoz hasonlóan piacra lépett hibrid (Peugeot 3008 HYbrid4) és elektromos (Peugeot iON, ami valójában a Mitsubishi i-MiEV egy változata) meghajtású modellekkel is.

Sport

1963-ban a 404 győzött a Kelet-Afrika Szafarin, 1965-ben pedig az Argentin Grand Prix-n. A 307 WRC 2004-ben és 2005-ben is hivatalos résztvevője volt a Nemzetközi Rali Bajnokságnak.

Pikes Peak:

1988-ban és 1989-ben is nyerni tudtak a 405 T16 jelzésű autóval. Előbbi siker igazi legendává nemesedett: a finn rali világbajnok, Ari Vatanen felkészülését, futamát és pályarekorddal elért győzelmét egy filmes stáb követte végig, a Climb Dance című alkotás pedig több fesztiválon is díjakat nyert. 2013. június 30-án a kor egyik legjobb pilótája, a francia Sébastien Loeb aki ekkor már kilencszer megnyerte a Rali-világbajnokságot (mind a 9 alkalommal Citroën volánja mögött) a 208 T16 jelzésű autójával az "Unlimited" kategóriában új rekordot állított be (8:13,87) és ezzel el is hódították ebben az évben a trófeát. 208 T16: 3,2 literes, biturbó V6-os blokkal szerelt 875 lóerős, 875 kg-os (az autós újságírók legtöbbször csak "szörnyként" hivatkoztak rá) kizárólag erre az eseményre épített és fejlesztett versenyautó. A 2013-ban is teljesen dokumentálták a versenyt és egy hasonlóan színvonalas, bár kevésbé művészi alkotást tett közzé a Peugeot az újabb sikerről.

A cég a kerékpársportban is sikereket ért el: 1977-ig tíz alkalommal nyerték meg az általuk gyártott kerékpárokkal a Tour de France-t.

 

Forrrás: Wikipedia